Zarabianie przez internet – czyli kasa z sieci

Blog4cash.pl – eksperymentalny blog o zarabianiu przez internet

Konfiguracja WordPress w Compareyourself.pl – Wpisy

konfiguracja wordpress wpisy

Jak w innych artykułach tak i w tym chciałem tylko przybliżyć sam proces dodawania nowego wpisu osobą dla których to pierwszy kontakt z WordPressem, jednak muszę rozwinąć temat o kilka słów teorii. Sprawa na początku możne się wydać bardziej zagmatwany niż jest w rzeczywistości. 

Zanim zaczniemy pisać nowy artykuł musimy zajrzeć do zakładki „opcje ekranu” w prawym górnym rogu możemy tam uruchomić lub ukryć kilka okien.

 
  • Poprzednie wersje – wyświetla listę z poprzednimi wersjami wpisu. 
  • Zajawka – skrócony opis całego teksu wpisu. 
  • Wyślij trackbacki – jeśli umieszczacie linki do innych blogów możecie wpisać ich adresy aby je o tym powiadomić . Aktualnie opcja raczej bez użyteczna.
  • Własne pola – nasze uprawnienia są zbyt niskie żeby skorzystać z tej opcji.
  • Dyskusja – spojler umożliwiający nadpisanie ustawień umożliwiający dodawanie komentarzy . 
  • Upr. nazwa – pozostawmy tę opcje WordPressowi.
  • Autor – spojler umożliwiający wybór autora wpisu, opcja bez użyteczna.
  • AddToAny – dodatek niestandardowy. Wyświetla lub nie opcje social media. 
  • All in One SEO Pack – spojler umożliwiający spersonalizowanie ustawień SEO dla pojedynczego wpisu.
  • AuthorSure Settings – spojler umożliwia włączenie lub wyłączenie boksu z informacjami o autorze.
  • Kategorie – wyświetla boks z kategoriami. 
  • Tagi – wyświetla boks z tagami.
  • Obrazek wyróżniający – przypisuje obrazek wyświetlany przy zajawce wpisu. 

Podkreślone opcje powiśmy mieć włączone. Są to do elementy z których będziemy często korzystać.

Teraz wspomniana teoria, zajmiemy się kategoriami i tagami.

Czym są kategorie i tagi

 

W skrócie kategorie i tagi to sposoby na grupowanie wpisów na stronie.Wbrew ogólnemu przekonaniu tagi nie powstały po ta aby zwiększać pozycje w wyszukiwarce tylko po to aby ułatwić odwiedzającym stronę odnajdywanie treści. 

Najlepiej posłużyć się przykładem. Załóżmy że mamy blog o grach online czyli od razu możemy stworzyć dwie kategorie główne ( nadrzędne ), załóżmy że będą to „gry przeglądarkowe” i „gry z klientem” w każdej kategorii zakładamy posiadanie 100 opisów gier czyli wpisów. Przeglądanie wszystkich po kolei byłoby dość niewygodne więc stworzymy podkategorie z gatunkami gier np. „MMO”, „przygodowe”, „strzelanki” itp. w każdej z podkategorii będzie powiedzmy ok. 20 wpisów czyli gier. Takie rozwiązanie jest już całkiem przejrzyste i mogło by wystarczyć. Jednak co będzie kiedy na waszym blogu znajdzie się fan wszystkich gatunków, jednak będzie wielbicielem produktów tylko jednego wydawcy ? Tu właśnie użyjemy tagów, i do nich przypiszemy nazwy wydawców. Dlaczego akurat tagów ? Ponieważ wszystkie źródła są zgodne w jednym, najlepiej żeby wpis należał tylko do jednej kategorii. Niezależnie od tego do jakiej kategorii czy podkategorii przypisaliście dana grę (wpis) jeśli dodaliście do niej tag z nazwą wydawcy po kliknięciu w niego wyświetli się  (archiwum tagów) czyli lista wszystkich gier danego wydawcy. Jest to przykład użycia tagów jako nawigacji czyli dla „ludzi” i nadaje się raczej jako menu w bocznym panelu.

Przykład drugi, jako podkategorii użyjemy wydawców a tagów do określenia gatunku gry. Jak widać do każdego wpisu będzie dodanych kilka tagów. Taki układ też spełnia zalecenia czyli jedna kategoria i kilka tagów (optymalnie 2 do 5).  W tym przypadku tagi mogą zostać użyte jako etykiety (okienko na górze lud dole wpisu) i będą przydatne osobie czytającej artykuł w znalezieniu podobnych gier niezależnie od wydawcy. Oczywiście jeśli szablon pozwoli na wyświetlenie tagów przy wpisie. (mój tego nie robi)

Nic nie stoi na przeszkodzie żeby utworzyć hybrydę z przykładu pierwszego i drugiego czyli dodajemy tag z nawą wydawcy i gatunkiem gry, ale publikujemy jako menu tylko nazwę wydawcy.

 


Przykłady który opisałem to tylko prosta kombinacja użycia tagów i kategorii. Warto poświęcić trochę czasu na przejrzenie stron wyspecjalizowane w tematyce użycia obu tych elementów i poznać inne techniki. W sumie zasada w każdym przypadku jest podobna kategorii używamy do grupowania wpisów luźno ze sobą powiązanych, a tagami możemy określi powiązanie całkowicie niezależne od kategorii. Celowo pomijam aspekt wykorzystania tagów w pozycjonowaniu bloga, jak pisałem wyżej polecam przeszukanie wyspecjalizowanych stron.

Kategorie i tagi możemy wymyślać na bieżąco podczas tworzenia wpisu, jednak dobrym rozwiązaniem jest wcześniejsze zaplanowanie struktury przy pomocy kartki i ołówka.

Wordpress dodawanie kategorii
 

Każdy wpis musi być przypisany przynajmniej do jednej kategorii. W naszym przypadku Wordpress dodaje wszystkie wpisy do kategorii „Ogólna” która prawdę mówiąc nie informuje odwiedzającego o niczym, więc powinniśmy utworzyć kategorie które będą bardziej dopasowane do treści wpisów. Nowe kategorie możemy dawać na dwa sposoby. W panelu administracyjnym korzystając z głównego menu Wpisy > Kategorie lub bezpośrednio podczas pisania tekstu w prawym panelu używając boksu „kategorie”. Działanie obu jest takie samo jedynie w pierwszym przypadku mamy dwa dodatkowe  pola :

  • Uproszczona nazwa – możemy ręcznie dodać nazwę przyjazną dla wyszukiwarek w praktyce najlepiej pozostawić to WordPressowi który sam utworzy nazwę.
  • Opis – krótki tekst opisujący zawartość danej kategorii, w moim szablonie po najechaniu na tytuł w widgecie  wyświetla się dymek z opisem.  Różne źródła podają sprzeczne informacje, jedni piszą że ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie, a inne że wręcz przeciwnie. 

Samo dodanie nowej kategorii nic nie zmienia na stronie naszego bloga, trzeba je opublikować. Są na to trzy sposoby:

  • Dodając widget „kategorie” do paska bocznego. W panelu pokażą się tylko kategorie które mają dodany przynajmniej jeden wpis.
  • Dodając naszą kategorie do menu głównego strony. 
  • Tworzymy nowe menu i dodajemy do niego daną kategorie, publikujemy menu za pomocą widgetu „Własne menu”.

Kończąc temat Kategorii kilka uniwersalnych zasad:

  • Wpisy nie powinny być przypisane do więcej niż 1-2 kategorii
  • Nazwy kategorii nie powinny być takie same jak tagi
  • Nazwy kategorii nie powinny składać się z więcej niż 2 – 3 słów.
  • Kategorii używamy do ogólnego powiązania wpisów.

 


Wordpress dodawanie tagów

 

Tagi podobnie jak kategorie można dodawać na dwa sposoby czyli menu Wpisy > Tagi lub bezpośrednio w boksie „Tagi” . Tu od razu widać podstawowe różnic między kategoriami i tagami. Po pierwsze tagów nie można przypisać hierarchicznie czyli nie da się utworzyć czegoś takiego jak „podtag” czy jak to nazwać. Po drugie tagi są opcjonalne czyli w przeciwieństwie do kategorii nie ma przymusu ich stosowania.

W normalnych warunkach tagów nie musimy  publikować, większość szablonów wyświetla je na górze lub dole wpisu. Mój jednak tego nie robi i chyba żaden inny w Compareyourself nie ma tej opcji chociaż mogę się mylić. Nie wiem dlaczego wybrano takie rozwiązanie jednak jakiś powód musiał być. Skoro w naszym przypadku musimy jakoś je zaprezentować są na to trzy sposoby :

  • Używając widgetu „chmura tagów” Wygląd > Widgety standardowo WordPress wyświetla 20 najczęściej używanych.
  • Dodając tagi jako zakładki w menu głównym Wygląd > Menu
  • Tworząc nowe menu Wygląd > Menu i dodając tagi jako zakładki, następnie udostępnić je za pomocą widgetu „własne menu”. Tu możemy stworzyć całkowicie niezależne meni używając nie tylko tagów ale również kategorii czy wpisów

Na koniec kilka wskazówek :

  • Nie dodawaj więcej tagów niż to potrzebne .W naszym przypadku administratorzy zadbali o to żeby się za mocno nie rozpędzać i ograniczyli maksymalną liczbę tagów do 5.
  • Nie duplikuj nazw tagów z kategoriami.
  • Stosuj tagi ściśle powiązane z treścią wpisu.

Więcej o menu i widgetach możecie znaleźć w tym artykule Konfiguracja WordPress – Wygląd

 

 

Wordpress dodawanie nowego wpisu

 

Naproście dodać nowy wpis w menu Wpisy > Dodaj nowy chociaż przycisk umożliwiający tworzenie nowych artykuł pojawia się również w innych zakładkach. Tak czy inaczej powinieneś zobaczyć coś takiego.

 

Wordpress - dodawanie nowego wpisu

 

Jako pierwszy dodajemy tytuł naszego wpisu. Następny mamy przycisk „Dodaj medium”. Pozwala on na dodanie do treści naszego posta pojedynczej grafiki lub galerii zdjęć. W standardowych instalacjach WordPressa możliwości są większe u nas mogą to być tylko pliki typu .jpg , .gif , i .png. Zdjęcia które chcemy umieścić w wpisie możemy wcześniej przygotować w zakładce „Media” lub możemy wczytywać i dodawać na bieżąco. Więcej o wcześniejszym przygotowaniu zdjęć tutaj WordPress – Media, Odnośniki, Komentarze 

Jeśli chcemy wstawić obrazek podczas pisania tekstu klikamy przycisk „Dodaj medium”  następnie w oknie które nam się otworzy „Dodaj plik” i przeciągamy wybrane zdjęcie z naszego komputera lub wskazujemy ścieżkę za pomocą przycisku „Wybierz plik” (rys. 1).  Po wczytaniu pliku klikamy „Biblioteka mediów” i zaznaczamy nasz obrazek. Po prawej stronie pojawi się okienko w którym możemy edytować kilka opcji

Adres URL – link do obrazka.

Tytuł – istotny element dla wyszukiwarek.

Etykieta – tekst który tu wpiszecie pojawi się pod obrazkiem.

Alternatywny tekst – treść wpisana oknie zostanie dodana do atrybutu ALT. Ten tekst pojawi się jeśli obrazek z jakiegoś powodu nie został wczytany, ma on też spore znaczenie dla wyszukiwarek więc warto z niego korzystać. W znaczniku ALT najlepiej jest opisać co przedstawia zdjęcie za pomocą słów kluczowych.

Opis – umieszczony tu tekst będzie wyświetlany na stronach załącznika.

 

USTAWIENIA WYŚWIETLANIA ZAŁĄCZONEGO PLIKU

 

Wyrównanie – określa usytuowanie obrazka. 

Odnośnik do :

  • Plik multimedialny – można użyć obrazka jako odnośnika do innego obrazka. W praktyce używa się tej opcji do wyświetlenia tego samego obrazu w pełnym rozmiarze.
  • Strona załącznika – będzie tam widoczny nasz obrazek ( pomniejszony ) oraz opis jaki do niego dodaliście.
  • Własny adres URL – kliknięcie w obrazek może przekierować na jakąkolwiek inną stronę czy blog.

Rozmiar – WordPress generuje z naszego obrazka jeszcze dwa inne w skali, są praktyczniejsze przy wstawianiu do wpisu.

Już po wstawieniu obrazka mamy możliwość edytowania wszystkich ustawień ( oprócz opisu ) i ustalenia własnego rozmiaru, najeżdżając kursorem na dany obrazek i klikając ikonę ołówka ( chyba to jest ołówek ) rys. 3.

 

Boks „Opublikuj”

Stan – istnieją dwie opcje zapisywania wpisów. Pierwszy z nich to „szkic” czyli jak sama nazwa mówi jest to dopiero zarys i będzie jeszcze edytowany. Druga z nich to „oczekujące”, w tej formie zapisuje się artykuły które możemy uznać za gotowe jednak z jakiegoś względu nie chcemy ich jeszcze publikować. 

Dostępność – tu w sumie nie ma co wyjaśniać jedynie słowo o „Przyklej ten wpis do strony głównej”. Zaznaczenie tej opcji spowoduje wyświetlanie tego wpisu zawsze na początku strony z wpisami.

Opublikuj – wpis pojawi się od razu, lub w ustalonym dniu.

Hits – ilość odwiedzin tego wpisu. Klikając w szare kółeczko możemy zresetować licznik.

Przenieś do kosza – jak w Windows. Przywrócić lub trwale usunąć możemy wchodząc Wpisy > Wszystkie wpisy > Kosz

 

 

Boks „Obrazek wyróżniający”

Nasza wersja WordPress jest skonfigurowana tak że musimy dodać jakąś grafikę. Obrazek będzie widoczny jako miniaturka na stronie z wpisami.

Klikamy „ustaw obrazek wyróżniający” otworzy nam się okno w którym możemy wybrać jeden z obrazków, jeśli nie dodawaliście nic wcześnie w tym samym oknie jest opcja „dodaj plik” klikamy i przeciągamy wybrany obrazek z komputera lub wybieramy ścieżkę do niego.

 

 

Zajawka

Wprowadzony tu tekst będzie wyświetlany jako skrócony opis na stronie głównej wpisów czyli tam gdzie znajdują się wszystkie napisane przez was posty, pojawi się również w archiwach tagów i kategorii. Jeśli pozostawicie to pole puste automatycznie zostaną wczytane pierwsze linijki z wpisu. 

 

 

All in One SEO Pack

Title – jeśli nie dodacie nic w tym polu zostanie pobrany tytuł wpisu, jeśli jednak wypełnicie to pole to właśnie ten tekst będzie widoczny w wynikach wyszukiwania jednak tytuł samego postu się nie zmieni.

Description – Skrócony opis wpisów podobny do zajawki z tą różnicą że ten tekst pojawi się w wynikach wyszukiwania np. Google jednak jeśli dodaliście zajawkę nie zmieni się tekst na stronie z wpisami.

W okienku na samej górze pojawi się zestawienie tych dwóch elementów i właśnie taki sposób wasz blog będzie widoczny w wynikach wyszukiwania. Ostatni element czyli w moim przypadku „Praca w domu” to wynik ustawień głównych dodatku. Więcej w tym wpisie – Konfiguracja WordPress – All in One SEO

Keywords (comma separated) – słowa kluczowe przedzielone przecinkami.

Niestandardowe Canonical URL – sam autor dodatku odradza używanie tego pola.

Robots Meta NOINDEX – wpis nie będzie indeksowana przez wyszukiwarkę.

Robots Meta NOFOLLOW – robot Google nie będzie podążał za linkami dodanymi do wpisu.

Robots Meta NOODP – Jednym ze źródeł używanych przez Google do generowania  opisów jest Dmoz, czyli biblioteka w której Google zapisało sobie naszą stronę. Może to spowodować wyświetlanie opisów nie do końca zgodnych z oryginałem. Zaznaczenie tej opcji powinno „zmusić” Google do wczytywania opisu z naszej strony.

Robots Meta NOYDIR – sytuacja jak wyżej tyle że dla Yahoo.

Exclude From Sitemap – po zaznaczeniu tej opcji wpis zostanie usunięty z mapy strony

 

 

 

Powiązane wpisy :
 

Odpowiedz